[19] Зазначені в цьому Кодексі норми спрямовані на вирішення етичних питань, пов’язаних зі статусом судді. Ці норми не можуть застосовуватись як підстави дисциплінарної відповідальності суддів і визначати ступінь їх провини. Разом з тим судді мають прагнути додержувати їх у своїй професійній, громадській діяльності та приватному житті заради утвердження незалежності й неупередженості судової влади, зміцнення її авторитету в суспільстві. Стаття 1 Суддя повинен бути прикладом законослухняності, неухильно додержувати присяги й завжди поводитися так, щоб зміцнювати віру громадян у чесність, незалежність, неупередженість та справедливість суду. Стаття 2 Суддя має уникати будь-якого незаконного впливу на його діяльність, пов’язану зі здійсненням правосуддя. Він не вправі використовувати своє посадове становище в особистих інтересах чи в інтересах інших осіб. Стаття 3 Суддя не може належати до політичних партій і професійних спілок, брати участь у будь-якій політичній діяльності, мати представницький мандат, обіймати будь-які інші оплачувані посади, виконувати іншу оплачувану роботу, крім наукової, викладацької та творчої. Стаття 4 Суддя вправі брати участь у громадській діяльності, публічних заходах, якщо вони не завдають шкоди його статусу, авторитетові суду і не можуть вплинути на здійснення правосуддя. Стаття 5 Суддя повинен старанно й неупереджено виконувати покладені на нього обов’язки і підтримувати свою професійну компетентність на належному рівні. Стаття 6 Суддя не має права розголошувати інформацію, що стала йому відома у зв’язку з розглядом справи в закритому судовому засіданні. Він не може робити публічні заяви, коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду, та піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили. додатки Стаття 7 Суддя повинен здійснювати судочинство в межах та в порядку, визначених процесуальним законом, і виявляти при цьому тактовність, ввічливість, витримку й повагу до учасників судового процесу та інших осіб. Стаття 8 Суддя у визначеному законом порядку надає засобам масової інформації можливість одержувати відомості, виключаючи при цьому порушення прав і свобод громадян, приниження їх честі й гідності, а також авторитету суду та статусу судді. Стаття 9 Суддя при здійсненні правосуддя не повинен допускати проявів учасниками процесу чи іншими особами неповаги до людини за ознаками раси, статі, національності, релігії, політичних поглядів, соціально-економічного становища, фізичних вад тощо. Стаття 10 Суддя має утримуватися від поведінки, будь-яких дій або висловлювань, що можуть призвести до втрати віри в рівність професійних суддів, народних засідателів та присяжних при здійсненні правосуддя. Стаття 11 Суддя, що перебуває на адміністративній посаді в суді, повинен утримуватися від поведінки, дій або висловлювань, які можуть призвести до втрати віри в рівність статусу суддів і в те, що професійні судді колективно управляють внутрішньою діяльністю судів. Стаття 12 Суддя має докладати всіх зусиль до того, щоб на думку розсудливої, законослухняної та поінформованої людини, його поведінка була бездоганною. Додаток 5 Корисні веб-сайти СУДОВА ВЛАДА УКРАЇНИ http://www.court.gov.ua/ На сайті можна ознайомитися з судовою практикою, судовою статистикою, отримати інформацію про міжнародну діяльність, а також інформацію про діяльність кваліфікаційної комісії суддів та ради суддів України. ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ http://www.scourt.gov.ua/ На сайті Верховного Суду України можна знайти інформацію про діяльність Верховного Суду, перелік справ, призначених для розгляду, законодавство, що визначає судову систему, публікації в ЗМІ і т. ін. ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ http://www.vasu.gov.ua/ На сайті вміщено інформацію про діяльність Вищого адміністративного суду України, систему адміністративних судів України, адміністративне судочинство в Україні, базу даних судових рішень ВАСУ. ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ http://www.arbitr.gov.ua/ Завдяки сайту можна дізнатися про функціонування місцевих та апеляційних господарських судів, Вищого господарського суду України; про судову практику; одержати інформацію про рух справ у всіх господарських судах України тощо. ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ gca.court.gov.ua На сайті можна довідатися про статус та завдання Державної судової адміністрації України, отримати інформацію про організаційне забезпечення діяльності судів, про взаємодію державної судової адміністрації з засобами масової інформації і т. ін. АКАДЕМІЯ СУДДІВ УКРАЇНИ aj.court.gov.ua Академія суддів України функціонує при Державній судовій адміністрації України і є державним спеціалізованим навчальним закладом, що має на меті формування кадрового потенціалу судової системи України. На сайті можна дізнатися про навчальний процес, освітні заходи, міжнародну діяльність Академії тощо. ОФІС РАДИ ЄВРОПИ В УКРАЇНІ http://www.coe.kiev.ua/ На сайті розміщено загальну інформацію про Раду Європи, документи Ради Європи, документи та рішення Європейського суду з прав людини, матеріали Бюро інформації Ради Європи в Україні. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ echr.coe.int (англійською та французькою мовами) Європейський суд з прав людини — організація, створена для контролю за дотриманням прав і свобод людини та громадянина, закріплених у Європейській конвенції з прав людини. Суд є наднаціональним органом, звернутися до якого можна лише за умови вичерпання усіх внутрішньодержавних засобів захисту. Сайт містить загальну інформацію про Суд, судові рішення, основні тексти, прес-релізи. ПРАКТИКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ http://www.eurocourt.org.ua/ Всеукраїнський журнал «Практика Європейського суду з прав людини. Рішення. Коментарі» виходить щокварталу від січня 1999 року. Дотепер він є єдиним системним спеціалізованим виданням, що забезпечує суддів, адвокатів, науковців та практиків права україномовною інформацією про діяльність Європейського суду з прав людини, передовсім текстами судових рішень. ПРОЕКТ «УКРАЇНА: ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА» http://www.ukrainerol.org.ua/ Проект «Україна: верховенство права» є спільним проектом Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та корпорації «Виклики тисячоліття» (MCC). На сайті вміщено інформацію про здійснені та заплановані заходи, навчальні та інформаційні матеріали, прес-релізи. ЦЕНТР СУДДІВСЬКИХ СТУДІЙ http://www.judges.org.ua/ Сайт благодійної організації, яку заснували українські та швейцарські судді в серпні 2001 року. На сайті вміщено інформацію про діяльність центру, про судову систему України, корисні інтернет-посилання 70 на законодавство України, на сайти міжнародних організацій, інформаційних агентств тощо. УКРАЇНСЬКА АСОЦІАЦІЯ МЕДІА ЮРИСТІВ http://www.mediapravo.org.ua/ Асоціація медіа юристів об’єднує професійних юристів з усіх регіонів України, які надають юридичну підтримку засобам масової інформації та журналістам, і ставить перед собою завдання інформувати журналістів про їхні професійні права та можливості. ІНСТИТУТ МЕДІА ПРАВА http://www.medialaw.kiev.ua/ Сайт аналітичного центру, який об’єднує юристів, що спеціалізуються в медіаправі. На сайті вміщено інформацію про розвиток законодавства у сфері мас-медіа, електронну версію вісника про розвиток медіаправа, інформацію про навчальні програми для медіаюристів і т. ін. ТЕЛЕКРИТИКА http://www.telekritika.ua/ Портал висвітлює й аналізує події та тенденції українських ЗМІ за чотирма основними напрямками: медіаконтент (публіцистика та аналітика змісту медіа), медіаринок (медіавласність, реклама та піар, регулювання медіасфери тощо), медіакорпорація (життя журналістів, права, освіта, етика, персоналії) та медіа і суспільство (взаємини ЗМІ і влади, свобода слова тощо). НЕЗАЛЕЖНА МЕДІАПРОФСПІЛКА http://www.profspilka.org.ua/ Незалежна медіапрофспілка України — всеукраїнська професійна спілка, яка об’єднує журналістів та інших працівників ЗМІ, захищає професійні, соціальні та трудові права працівників мас-медіа, допомагає встановленню прозорих правил роботи на українському медіаринку. ІНСТИТУТ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ http://www.imi.org.ua/ Діяльність Інституту масової інформації охоплює захист свободи слова, сприяння розвиткові української журналістики, дослідження громадської думки та інших явищ, пов’язаних з формуванням масової свідомості.
НЕЗАЛЕЖНА АСОЦІАЦІЯ МОВНИКІВ http://www.nam.org.ua/ додатки Незалежна асоціація мовників (НАМ) покликана захищати права національних телерадіовиробників, надавати юридичні консультації та юридичну підтримку, сприяти створенню правової бази та демократичній розбудові національного телерадіомовлення. НАМ об’єднує близько 100 національних і регіональних теле- та радіокомпаній України. НАЦІОНАЛЬНИЙ ЦЕНТР СТОСУНКІВ СУДІВ ТА ЗМІ (США) http://www.courtsandmedia.org/ (англійською мовою) Національний центр стосунків судів та ЗМІ при Національному судовому коледжі (Невада, США) сформовано з метою поглиблення дискусії щодо балансування права на справедливий суд (його гарантує Шоста поправка до Конституції США) та свободи преси (Перша поправка). Це унікальний ресурсний центр, що пропонує навчальні програми для суддів, журналістів та працівників апарату суду з питань відносин судів та ЗМІ. Буроменський М., Сердюк О., Підкуркова І. Основи судової журналістики: посібник для журналістів. — Київ, 2008. — 72 с. Текст видання підготовано в Інституті прикладних гуманітарних досліджень у рамках діяльності Проекту «Україна: верховенство права». Над посібником працювали фахівці-юристи Михайло Буроменський, Олександр Сердюк та соціолог Ірина Підкуркова. У тексті використано матеріали Національного центру судів та ЗМІ (США), які підготував його директор Гарі Генґстлер. Видання призначено для працівників ЗМІ та всіх інших осіб, зацікавлених у поглибленні співпраці судів та ЗМІ. Літературне редагування: Марта Боянівська Дизайн обкладинки: Олександр Ворошило Верстка: Анна Алексеєнко Фотограф: Тарас Воробець Видання здійснено за підтримки американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) [1] Результати опитування суддів, проведеного 2004 року в межах програми «Підтримка незалежних ЗМІ в Україні». [2] Петрова Н., Якубенко В. Медіа Право. — Київ: ТОВ «Київська типографія», 2007. — С. 153. [3] Мадридські принципи взаємодії засобів масової інформації та суддівської незалежності, поширені відповідно до Резолюції 1296 (XLIV) Економічної та соціальної Ради ООН (11 лютого 1994 року). [4] Стаття 12 Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). [5] Стаття 157 Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). [6] Стаття 6 Цивільного процесуального кодексу України (ЦПК). [7] Стаття 50 Конституції України та стаття 8 Закону України «Про державну таємницю». [8] Стаття 30 Закону України «Про інформацію». [9] Рекомендація № кес (2003) 19 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам про надання через ЗМІ інформації про кримінальні процеси (ухвалена 10 липня 2003 року). [10] За матеріалами Асоціації медіа юристів. [11] За матеріалами Національного центру відносин судів та ЗМІ (США, директор Гарі Генґстлер). [12] Див.: http://www.court.gov.ua/, http://www.arbitr.gov.ua/, http://www.vasu.gov.ua/. [13] Див. Кодекс професійної етики судді, схвалений на з’їзді суддів України 2002 року. [14] Ухвалено на X з’їзді Національної спілки журналістів України у квітні 2002 року. [15] Стаття 185-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення. [16] Додаток підготовано за матеріалами Асоціації медіа юристів. [17] Подано за виданням: Петрова Н., Якубенко В. Медіа право. — Київ, 2008. [18] Підготовано за виданням: Петрова Н., Якубенко В. Медіа право. — Київ, 2008. [19] Кодекс професійної етики судді, затверджений V з’їздом суддів України від 24.10.2002 р. // Вісник Верховного Суду України. —2002. — № 5. — Вересень-жовтень.
Новинки
Експрес-курс "Авторське право"
Відеоурок "Географічне зазначення походження товарів"