Вступивши 9 листопада 1995 р. до Ради Європи і ратифікувавши Законом України від 17 липня 1997 р. Конвенцію про захист прав людини і основних свобод (далі - Конвенція) і Перший протокол та протоколи № № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції, Україна визнала її чинність в національній правовій системі та обов'язковість рішень Європейського Суду з прав людини (далі - Суд), що стосуються тлумачення і застосування Конвенції. Закон України про ратифікацію Конвенції був підписаний 11 вересня 1997 р. і з цього часу для громадян України та інших осіб відкрито доступ до європейської системи захисту прав і свобод. Саме з цього часу проблеми забезпечення відповідності національного законодавства європейським стандартам стали особливо активно обговорюватися, оскільки зазначені вище події поклали на Україну певні міжнародно-правові зобов'язання, у тому числі й ті, що пов'язані з реалізацією положень ст. 10 Конвенції щодо свободи вираження поглядів, як однієї з основних опор демократичного суспільства, однієї з основоположних умов для прогресу та розвитку кожної людини.
Зазначена ст. 10 Конвенції передбачає, що кожна людина має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і поширювати інформацію та ідеї без втручання держави та незалежно від кордонів. Разом з тим у ч. 2 цієї статті Конвенції зазначено, що здійснення цих свобод, оскільки воно пов'язане з обов'язками і відповідальністю, може бути предметом таких формальностей, умов, обмежень або санкцій, що встановлені законом і є необхідними у демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, з метою запобігання заворушенням або злочинам, для охорони здоров'я і моралі, для захисту репутації або прав інших осіб, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Європейський Суд і Європейська комісія з прав людини створили значну кількість прецедентів щодо застосування цієї статті, в яких використовується вислів „дифамація". У зв'язку з цим останнім часом у багатьох публікаціях вітчизняних юридичних видань з'явився термін „дифамація", під яким фактично давався коментар національного законодавства щодо захисту честі, гідності та ділової репутації.
Постає питання: чи правомірне таке поєднання та чи є різниця між дифамаційним правом і відповідним національним законодавством? Чому судова практика не сприймає цей термін і допускається помилок при розгляді справ щодо захисту честі, гідності та ділової репутації, де, зазвичай, відповідачем є ЗМІ? Відповідь наступна: тому, що застосовує національне законодавство, не враховуючи при цьому правові позиції Суду або неправильно їх розуміє.
Звичайно ж поштовхом до цієї публікації стало Рішення Європейського Суду від 29 березня 2005 р. у справі „Українська прес-група" проти України", за яким Україна визнана порушником ст. 10 Конвенції і в якому неодноразово застосовується термін „дифамація".
Отож, що ж таке дифамація? У деяких публікаціях зазначається, що для захисту честі, гідності та репутації, за загальним правилом, юридично не є важливим той факт, що поширені відомості відповідають (чи не відповідають) дійсним обставинам справи, головне, щоб вони були поширені та порочили честь, гідність та репутацію певного суб'єкта.
Аналіз рішень Європейського Суду щодо тлумачення ст. 10 Конвенції, на мою думку, свідчить, що таке розуміння дифамації є не зовсім вірним. Крім того, згідно з Радянським енциклопедичним словником, Великим ілюстрованим словником іноземних слів дифамація - це публічне поширення відомостей (дійсних чи вигаданих, неправдивих), що порочать кого-небудь. Цей термін має латинське походження -„diffamatio". Від нього походять англійське „defamation", німецьке „diffamation", французьке „difamacion", що у перекладі означає „порочить".
Інститут дифамації і українське законодавство щодо захисту честі, гідності та ділової репутації
Тому дифамація - це загальноприйнятий в більшості країн світу юридичний термін, під яким розуміють правопорушення у вигляді поширення (вимовляння слів чи публікації) відомостей, що не відповідають дійсності, які порочать честь, гідність та ділову репутацію потерпілого.
Норми дифамаційного права є у багатьох країнах як континентальної, так і загальної системи права. Так, у Франції захист честі, гідності та репутації регулюється Актом про друк 1881 р., в якому закріплені правила відповідальності за дифамацію у двох формах: наклепу та образи (ст. 29), у Великій Британії діє Закон про дифамацію 1996 р. Але найбільш досконало захист честі, гідності та репутації врегульовано в США, де існують цілі галузі права: дифамаційне право та дифамаційний процес.
Якщо країни континентальної системи права більш схильні до кримінального переслідування за дифамацію, то англосаксонське право вирішує дані питання, як правило, у порядку цивільного судочинства. Однак останнім часом, як у континентальній Європі, так і в країнах загального права в якості стійкої тенденції відмічається фактичне припинення застосування кримінального покарання за дифамацію. За подібні делікти застосовується, в основному, цивільно-правова відповідальність. Наприклад, в Україні декриміналізовані такі склади злочинів, як образа і наклеп. На мій погляд, на це в значній мірі вплинули правові позиції Євросуду щодо застосування та тлумачення статей 8, 10 Конвенції і прецеденти Верховного Суду США щодо свободи вираження поглядів (справа „Нью-Йорк Тайме" проти Саллі-вана" та ін).
У національній судовій практиці, яка тривалий час використовувала відому ст. 7 ЦК УРСР 1963 p., завжди найбільш складним був вибір між правом на свободу думки і слова, правом на вільне вираження своїх поглядів та переконань, з одного боку, та правом на повагу до людської гідності, конституційними гарантіями невтручання в особисте і сімейне життя, конституційною забороною на операції з конфіденційною інформацією про особу, судовим захистом права на спростування недостовірної інформації про особу, з іншого боку. І не завжди пріоритет надавався першому, не завжди суди знаходили вірний шлях вирішення цієї колізії.
Стаття 277 нового ЦК України передбачає спростування недостовірної інформації. У ній, зокрема, зазначається, що фізична особа, особисті немайнові права якої порушені внаслідок поширення про неї та (або) членів її сім'ї недостовірної інформації, мас право на відповідь, а також на спростування цієї інформації (ч. 1). Фізична особа, особисті немайнові права якої порушено у друкованих чи інших засобах масової інформації, має право на відповідь, а також на спростування недостовірної інформації у тому ж засобі масової інформації в порядку, встановленому законом (абз. 1 ч. 6).
Таким чином, інститут захисту честі, гідності та ділової репутації у національному законодавстві, на перший погляд, схожий з інститутом дифамації, однак в ньому цей термін не використовується і раніше ніколи не використовувався, напевне через своє „буржуазне" походження. У той же час у дифамаційному праві цивільно-правовий судовий захист зазначених нематеріальних благ можливий лише за умови одночасного захисту права на свободу слова і масової інформації. Тобто, значення будь-якого дифамаційного спору -у вирішенні колізії між правом на захист честі, гідності та ділової репутації, з одного боку, і правом на свободу слова і масової інформації- з іншого. Вірне вирішення зазначеного спору є дуже важливим, враховуючи, що на основі регулятивних та охоронних норм дифамаційного права створюються і оформлюються відносини між особистістю і засобами масової інформації.
Розуміння суті дифамації для національної судової практики є вкрай важливим з огляду на необхідність вірно розуміти та застосовувати правові позиції Європейського Суду, оскільки його юрисдикція поширюється на звернення громадян України, пов'язані з дифамацією у ЗМІ, особливо у частині обмежень свободи масової інформації.
Враховуючи викладене вище, слід дійти висновку, що інститут дифамації значно ширший і багатогранніший меж захисту честі, гідності та ділової репутації, передбачених національним законодавством. Так, відповідно до статей 297,299 ЦК фізична особа має право звернутися до суду з позовом про захист її честі, гідності та ділової репутації. У контексті даної публікації зазначені особисті немайнові права найбільш часто можуть порушуватись шляхом поширення про особу недостовірної інформації. У цьому випадку захист порушених прав регулюється ст. 277 ЦК, згідно з якою суд повинен з'ясувати: 1) чи стосується інформація певної особи; 2) чи викладена вона недостовірно; 3) чи порушує вона честь, гідність та ділову репутацію.
Однак зміст інституту дифамації в тому, що цивільно-правовий захист вказаних нематеріальних благ допустимий лише при дотриманні закріпленого в ст. 34 Конституції України свободи думки і слова, вільного вираження своїх поглядів і переконань. Саме правильне розуміння судовою практикою суті дифамації дасть змогу провести грань між цивільно-правовим дифамаційним деліктом у вигляді поширення у ЗМІ відомостей фактичного характеру, які не відповідають дійсності та порочать особу, та ідеями, думками, поглядами, поширеними ЗМІ в порядку реалізації конституційного права на свободу думки і слова.
При цьому обмеження свободи слова, думки і інформації повинно бути виправданим в кожному конкретному випадку при розгляді справ про дифамацію і лише з підстав, передбачених ч. З ст. 34 Конституції України. Для вирішення питання про те, чи є обмеження виправданим, судам слід виходити з таких факторів:
— чи будуть обмежені права, передбачені частинами 1 і 2 ст. 34 Конституції України, якщо вимоги позивача будуть задоволені;
— чи має таке обмеження легітимну мету, тобто чи спрямовано воно на захист такої мети;
— чи передбачено обмеження законом;
— чи потрібні такі обмеження в демократичному суспільстві.
З огляду на висловлене, дифамація й є тим правовим інститутом, через який у цивільному праві досягається баланс і реалізується зазначений вище конфлікт між конституційним правом на спростування недостовірної інформації, тобто на судовий захист честі, гідності та ділової репутації, з одного боку, а з іншого — конституційне право на свободу думки і слова, свободу масової інформації.
В юридичній літературі зазначається, що доцільно доповнити у національному законодавстві цивільно-правовий захист честі, гідності та ділової репутації у разі поширення про особу інформації, яка хоч і відповідає дійсності, однак принижує (порочить) ці немайнові блага, під яким вважається захист від дифамації. Так, як на приклад започаткування захисту особистих немайнових прав від дифамації у новому ЦК, деякі вчені вказують на ч. 4 ст. 301, яка передбачає, що обставини особистого життя фізичної особи можуть бути розголошені іншими особами лише за умови, що вони містять ознаки правопорушення, що підтверджено рішенням суду.
На мій погляд, це не в повній мірі відповідатиме загальноприйнятому розумінню дифамації, під яким вважається поширення саме неправдивих і таких, що ганьблять особу і лише фактичних відомостей (інформації). Як ст. 7 ЦК 1963 p., так і ст. 277 нового ЦК вказує саме на те, що спростуванню підлягають поширені про особу відомості (інформація), які порочать честь, гідність і ділову репутацію та не відповідають дійсності (за новим ЦК — є недостовірними).
Таким чином, у країнах загального права до дифамаційних відносять відомості, які є одночасно неправдивими та такими, що порочать особу. Так, американський юрист — спеціаліст з дифа-маційного права Р. Вандерет зазначав: „Дифамація - це ствердження, яке є неправдивим і не захищене привілеями, порочить репутацію людини, спонукаючи інших людей обговорювати чи ненавидіти її або завдає шкоди бізнесу цієї людини".
Тому слід зазначити, що недостовірність (неправдивість) поширеної інформації з одночасним висновком про те, що вона порочить особу, і є невід'ємними складовими відповідальності за дифамацію. Інакше, якщо поширена інформація не порочить особу, хоч і не відповідає дійсності, не буде складу дифамаційного делікту.
У Рішенні Європейського Суду в справі „Українська прес-група" проти України" зазначено, що українське право щодо дифамації на даний момент не розрізняє оціночних суджень і констатації факту (п. 59). При цьому за основу для такого висновку в своєму Рішенні Суд, зокрема, взяв звіти Державного департаменту США щодо свободи вираження думки в Україні (2003 p.), рекомендації ПАРЄ „Свобода вираження поглядів у ЗМІ в Європі" (2003 p.), резолюцію Європарла-менту щодо України (2004 p.), Комітету міністрів Ради Європи „Дотримання зобов'язань та обов'язків: ситуація в Україні" (2004 р.) та інші, а також відповідним чином проаналізувавши національне законодавство та справу в цілому.
Так, в пп. 28, 60 Рішення вказується, що ст. 7 ЦК 1963 p. (яку тривалий час суди застосовували), так і п. 17 постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 28 вересня 1990 р. „Про застосування судами законодавства, що регулює захист честі, гідності і ділової репутації громадян та організацій" передбачають, що відповідач (у справі щодо наклепу) повинен довести, що поширені ним відомості відповідають дійсності. На позивача покладається обов'язок довести лише факт поширення відомостей, які його порочать, особою, до якої пред'явлений позов. Проте позивач має право подати докази невідповідності дійсності таких відомостей. Такі ж докази вимагаються і для опублікованих оціночних суджень. Це ж передбачено в ст. 37 Закону України „Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", де зазначається, що засоби масової інформації повинні спростувати поширену інформацію, якщо вони не довели її правдивість. Новий ЦК щодо зазначеного практично ніяких змін не вніс, оскільки правдивість поширеної інформації також повинен довести відповідач (ст. 277).
Таким чином, національне законодавство створювало і створює у потерпілих від дифамації ілюзію про можливість мати право на судовий захист і при поширенні стосовно них оціночних суджень, хоча правильне розуміння ст. 7 ЦК 1963 p., ст. 277 нового ЦК у контексті зі ст. 34 Конституції України їм такого права не надавало. Отож, думки, твердження, оцінки, у тому числі й ті, що виражені у непристойній формі і можуть шокувати чи ображати людину, не належать до дифамації, оскільки дифамацією прийнято вважати виключно поширення відомостей фактичного характеру, що не відповідають дійсності.
Саме на таку невідповідність національного законодавства конвенційним положенням щодо захисту честі, гідності та репутації у справах проти ЗМІ та про помилки судової практики неодноразово вказувалось багатьма вченими, юристами - практиками.
Здавалось, що ці спірні питання судової практики повинні бути вирішеними завдяки доповненням 3 квітня 2003 р. Закону України „Про інформацію" ст. 47і, в якій зазначається, що оціночними судженнями, за винятком образи чи наклепу, с висловлювання, які не містять фактичних даних, зокрема, критика, оцінка дій, а також висловлювання, що не можуть бути витлумачені як такі, що містять фактичні дані, з огляду на характер використання мовних засобів, зокрема, вживання гіпербол, алегорій, сатири. Оціночні судження не підлягають спростуванню та доведенню їх правдивості.
Тобто, на законодавчому рівні дано чітке розуміння того, що ототожнювати відомості про факти і оціночні судження неможливо. Але ж судова практика зіштовхнулась з питаннями вірного розмежовування оціночних суджень та стверджень про факти і в юридичній літературі, яка доступна суддям, дані певні критерії такого розмежування.
Згідно зі словником С.Ожегова: відомості - це звістка, повідомлення; факт - це дійсна, реальна подія; думка - твердження, що виражає оцінку чого-небудь, відношення до кого-небудь, погляд на що-небудь.
У Рішенні Європейського Суду в справі „Лінгенс проти Австрії" за 1986 р. закладені всі основні правові позиції і прецеденти з цього питання. Вони наступні:
— свобода вираження поглядів становить одну з підвалин демократичного суспільства, причому здійснення цієї свободи можливе у формах і за змістом, які не є нейтральними, а такими, що викликають почуття образи, обурення чи неспокою (такими є вимоги плюралізму);
— свобода преси є добрим знаряддям для формування громадської думки про поведінку та ідеї керівників. У зв'язку з цим межа допустимої критики є значно ширшою, коли йдеться про політичного діяча, аніж коли це стосується пересічної особи. Політичні діячі неминуче відкриваються для прискіпливого висвітлення своїх слів та вчинків і мають усвідомлювати це;
— необхідно розрізняти факти та оціночні судження. Наявність фактів можна довести, а правдивість оціночних суджень - ні.
Таким чином, відповідач (ЗМІ, журналіст) не повинен доводити правдивість оціночних суджень, думок чи переконань, які не можуть бути предметом судового захисту в порядку ст. 277 ЦК, оскільки, будучи вираженням суб'єктивної думки і поглядів відповідача, не можуть бути перевіреними на предмет відповідності їх дійсності. Однак відповідач перед поширенням відомостей повинен перевіряти фактичні ствердження дифамаційного характеру або мати обгрунтовані підстави для таких стверджень, він вправі і зобов'язаний доводити правдивість зроблених ним стверджень. Тому не слід й забувати про існування ст. 32 Конституції України, яка кожному гарантує судовий захист права спростувати недостовірну інформацію.
У зв'язку з наведеним цілком виправданим було б введення в національне законодавство терміна „дифамація", як правопорушення, що передбачає собою приниження честі, гідності та ділової репутації потерпілого шляхом поширення про нього недостовірної інформації фактичного характеру, що є зловживанням свободою слова і думки, масової інформації.
Крім цього, з урахуванням наведеного вище Верховному Суду України слід внести відповідні зміни до постанов Пленуму „Про застосування судами законодавства, що регулює захист честі, гідності і ділової репутації громадян та організацій" і „Про судове рішення", в яких передбачити (роз'яснити) судам необхідність враховувати Рішення Європейського Суду, які містять в собі тлумачення положень Конвенції. Стосовно справ про захист честі, гідності та ділової репутації судам необхідно враховувати правові позиції (принципи, методологію) Європейського Суду за ст. 10 Конвенції, що стосуються так званих дифамаційних спорів.
Разом з тим, вбачається доцільним такі зміни вносити після прийняття (чи одночасно) постанови Пленуму Верховного Суду України „Про застосування судами загальновизнаних принципів і норм міжнародного права і міжнародних договорів України", проект якої вже тривалий час обговорюється. Це дасть змогу судовій практиці визначитись із застосуванням норм (договорів) міжнародного права на національному рівні, яким, зокрема, є Конвенція. Зазначеним буде скерована діяльність судів, яка повинна бути підпорядкована захисту прав людини та основних свобод з урахуванням положень статей 3, 8, 9, 18 Конституції України, Конвенції та інших міжнародних договорів України, якими ці права і свободи гарантовані.
Використані матеріали:
І.Стефанчук Р. Захист честі, гідності та ділової репутації в цивільному праві. — К., 2001.— 306 с 2. Нуркасва Т. Личные (гражданские) права и свободы человека и их охрана уголовно-правовыми средствами: вопросы теории и практики. - СПб.. 2003. - 254 с.
3. Справа Євросуду „Українська прес-група" проти України"// Вісник Верховного Суду України. - 2005. - № 9.
4. Бернхем В. Вступ до права та правової системи США. - К., 1999. - 554 с.
5. Місьо М., Петрова Н. Українське законодавство і захист преси // Свобода висловлювань і приватність. -2000. -№ 1-2.- С. 24.
6. Вандерст Р. Американское диффамационное право и судопроизводство. Обзор законодательства и практики судебной защиты чести и достоинства в США // Современное право средств массовой информации. -М., 1997.
7. Луспеник Д. Застосування статті 10 Конвенції про захист прав і основних свобод людини при розгляді судами цивільних справ про захист честі, гідності і ділової репутації // Вісник Академії правових наук України. -2002.-№ 4(31).
8. Луспеник Д. Судопроизводство по делам о защите чести, достоинства и деловой репутации (опровержение недостоверной информации). Серия "Судебная практика". - X., 2005. - 320 с.
9. Жуковська О. Право на свободу слова та інформації в Українському законодавстві та судовій практиці (деякі аспекти проблеми) // Свобода висловлювань і приватність. - 2002. - № 2.
10. Луспеник Д. Розмежування оціночних суджень та стверджень про факти при розгляді справ про захист честі, гідності та ділової репутації // Право України. - 2003. - № 12.
Д. ЛУСПЕНИК, суддя судової палати з цивільних справ Апеляційного суду Харківської області
ПРАВО УКРАЇНИ. 2006, № 2
http://pravo.biz.ua/
|